Duurzaam autorijden, de ins en outs

Duurzaam autorijden, de komende jaren staat er veel te gebeuren. Zowel fabrikanten als constructeurs, alsmede overheden zetten de komende jaren vol in op de verduurzaming van het wagenpark door bijvoorbeeld de inzet, productie en (financiële) stimulering van elektrisch rijden en op waterstof rijden. Ondanks dat de automobielbranche slechts een druppel op de gloeiende plaat is ten opzichte van het vlieg- en scheepvaartverkeer, industrie en voornamelijk de bomenkap, kan een goed verlopen transitie in de autobranche met goede resultaten gebruikt worden in de toepassing van de energietransitie bij andere industrieën.

Wat is voor uw situatie nu een goede oplossing als u denkt aan een andere manier van autorijden? En wat zijn nu echt de feiten, onderzocht door diverse instanties zoals TNO, ANWB en diverse hoogleraren en specialisten van milieu en energie. Wij zetten deze ins en outs voor u op een rij van zowel elektrisch als op waterstof rijden, maar ook de ins en outs van duurzaam autorijden met een brandstofmotor. Onze medewerkers worden regelmatig bijgeschoold in nieuwe technieken en ontwikkelingen. Hiermee willen wij volledig aanwezig zijn in de markt en er klaar voor zijn om onze klanten van dienst te zijn na de ontwikkeling van nieuwe technieken.

Elektrische auto

Personenauto's en bedrijfsauto's hebben impact op het klimaat en de algemene gezondheid doordat ze schadelijke stoffen uitstoten vanwege de brandstoffen die hierbij (eventueel) verbrand worden, maar ook de productie van de auto en zelfs de afvoer van de oude auto tellen mee in de uiteindelijke belasting voor milieu, gezondheid en klimaat. De CO2 (kooldioxide) uitstoot is veruit de bekendste stof, met een grote bijdrage aan het broeikaseffect, maar is op zich niet giftig. Ook NOx (roetdeeltjes) en fijnstof worden uitgestoten, deze zijn wel zeer belastend voor de gezondheid van mens en dier.

Volledig elektrische auto's stoten geen CO2 uit tijdens het rijden, toch wordt er tijdens de productie van het batterijpakket een grote hoeveelheid CO2 geproduceerd waardoor de elektrische auto niet volledig klimaatneutraal is. Hetzelfde gebeurt bij het opwekken van elektriciteit, de manier waarop de elektriciteit wordt opgewekt is dus ook een bepalende factor in het klimaatneutraal rijden met een elektrische auto.

De Nederlandse organisatie voor toegepast natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) heeft berekend dat het opwekken van een kWh ongeveer 447 gram CO2 kost, wordt deze kWh opgewekt op een duurzame wijze, zoals door de zon of wind, dan daalt dit cijfer naar 36 gram CO2 per kWh. Als we er dan vanuit gaan dat als er op dezelfde wijze en in dezelfde verhouding energie wordt opgewekt om een volledig elektrische auto te laten rijden als nu gebeurt in Nederland, dan is de totale CO2 uitstoot van een elektrische auto nog steeds 35% lager dan van een benzine auto. Als deze berekening doorgetrokken wordt naar het eventueel volledig groen opwekken van deze elektriciteit door groene zon- en windenergie in Nederland, dan wordt deze belasting zelfs 80% lager.

elektrisch laden

accu productie en afvoer

Afhankelijk van de gekozen wijze van energieopwekking zorgt een elektrische auto in zijn gehele levensduur voor 14 - 42 ton aan CO2 uitstoot. Dit hoge getal komt in grote mate door de accuproductie en afvoer. Volgens TNO zorgt alleen de productie van het accupakket voor 9 ton CO2 uitstoot extra ten opzichte van een conventionele personenauto. Toch stoot een brandstof auto in zijn levensduur nog steeds meer CO2 uit, namelijk zo'n 50 ton.

Een andere grote factor in het CO2 proces van een elektrische auto waar nog veel winst op te behalen is, is de afvoer van de accu na de levensduur van de elektrische auto. Nu wordt deze veelal nog uit elkaar gehaald en de onderdelen los verwerkt, dit heeft echter een groot effect op de uitstoot van CO2 tijdens dit verwerkingsproces.  Door het hergebruiken van de accupakketten voor bijvoorbeeld opslag van energie kan nog een extra besparing op de klimaatbelasting behaald worden.

aanschaf en Laden

Op dit moment is de infrastructuur in Nederland nog niet dekkend voor elektrische auto's, er zijn wel handige hulpmiddelen zoals smartphone apps die alle laadstations in Nederland tonen en u er eventueel via een gesproken navigatie naartoe kunnen sturen. Daarnaast is de nog lange laadtijd voor veel consumenten een reden om (nog) niet elektrisch te gaan rijden, ook de aanschafprijs is een reden om het niet te doen. 

Hier volgen de ontwikkelingen elkaar in rap tempo op, zo zijn er al snellaadstations, komen er steeds meer openbare laadstations en zijn fabrikanten van auto's aan het experimenteren met zonnepanelen op auto's en het bereik van accu's. Ook de aanschafprijs van een elektrische auto zal de komende jaren flink dalen door financiële stimulering van de overheid en doordat de auto's meer en meer in massaproductie gemaakt zullen worden, wat de kostprijs zal verlagen.

Auto op waterstof

Waterstof als aandrijving van de auto staat nog redelijk in de kinderschoenen, maar de ontwikkelingen en de infrastructuur zoals tankstations komen er in rap tempo aan. Bij de waterstofauto wordt er gebruikgemaakt van een brandstofcel om de auto aan te drijven, een combinatie van een elektromotor en waterstofmotor. Simpel gezegd tankt u waterstof bij de pomp, het waterstof drijft de elektromotor aan en laad hem op. Zodoende hoeft u niet uren te wachten tot de auto is opgeladen aan een laadstation, gewoon tanken en doorrijden.

Waterstof dat als hernieuwbare energie gemaakt is, (wind, zon, water etc.) is dan ook volledig CO2-vrij met dus geen enkele CO2, roet of fijnstof belasting voor het milieu. Bij gebruik van waterstof om energie op te wekken is de uitstoot alleen schoon water(damp). 

Ook voor waterstof geldt dat dit nog niet volledig klimaatneutraal is, vooral de manier van het maken van waterstof is hier verantwoordelijk voor. Een complete dekking door wind en zonne-energie is er op dit moment nog niet in Nederland, maar ook hier wordt hard aan gewerkt. Een ander (theoretisch) nadeel van waterstof kan zijn dat door alle extra waterdamp die uitgestoten wordt het broeikaseffect in warme en droge gebieden versterkt wordt, wat natuurlijk niet de bedoeling is bij het terugdringen van het broeikaseffect. Op grote schaal zal waterstof dus eerst getest moeten worden en wat voor effecten het op het broeikaseffect heeft.

hyundai nexo waterstoftankstation contentfoto1

besparingen door duurzaam autorijden

Voor u als consument of bedrijf zijn er natuurlijk meer voordelen aan een duurzame auto dan de mindere milieubelasting. Zo kunt u aanzienlijk besparen op uw maandelijkse kosten, we zetten ze even kort op een rijtje;

Wegenbelasting: de wegenbelasting is niet alleen afhankelijk van het gewicht van de auto en de provincie waar gereden wordt, ook het type brandstof zorgt voor een hogere of lagere wegenbelasting. Zo betaalt u voor een volledig elektrische auto of auto op waterstof € 0,- wegenbelasting. Een voordeel dat u al snel € 50,- per maand kan besparen op een gemiddelde gezinsauto. Ook met een deels elektrische hybride auto komt u in een gunstiger wegenbelastingtarief door de vastgestelde verminderde uitstoot van CO2. 

Aanschafprijs: Hoewel de aanschafprijs van elektrische en waterstof auto's nu nog hoger ligt dan bijvoorbeeld een benzine- of diesel auto, zal de prijs de komende jaren snel zakken. Dit heeft er enerzijds mee te maken dat fabrikanten nieuwere technieken gebruiken voor de productie van deze auto's waardoor de auto's sneller geproduceerd kunnen worden en de benodigde onderdelen voor productie op grotere schaal ingekocht gaan worden bij massaproductie. Eén van de grootste kosten binnen de prijs van een nieuwe auto is in Nederland nog altijd de BPM, (belasting personenauto's en motorrijwielen) die bij iedere nieuwe auto betaald wordt. De BPM is tegenwoordig niet meer alleen afhankelijk van de nettocatalogusprijs, maar vooral van de CO2-uitstoot van de auto. Hoe hoger de CO2 uitstoot, hoe duurder de auto is. Doordat duurzame auto's geen tot weinig CO2 uitstoten, is uw voordeel groot.

Brandstof: We horen bijna dagelijks dat de benzine- en diesel prijzen alleen maar stijgen door toedoen van diverse oorzaken. Door een duurzame auto te gaan rijden, bespaart u direct op de brandstofkosten. Een liter benzine kost op dit moment (peildatum mei 2019) € 1,68. Een Kwh thuis € 0,22, aan de laadpaal ongeveer € 0,37 en waterstof wordt in kilo's getankt, zo'n 7 liter per auto a € 9,95 per kilo. Met een benzinetank van 50 liter en een verbruik van 1:15 rijdt u dus gemiddeld 600 km op een tank voor ongeveer € 84,-. Op waterstof is dat 800 km voor € 69,- en bij elektrisch gemiddeld 300 km (afhankelijk van de auto) op een volle lading van 25 KWh (gemiddelde accucapaciteit) € 9,25 maal twee ladingen voor een vergelijkbare actieradius t.o.v. benzine of waterstof is € 18,50.

Bijtelling: Als zakelijke rijder betaalt u een lager bijtellingstarief voor een elektrische of waterstofauto, namelijk 4%. Hierdoor zijn uw maandelijkse kosten ook lager en er zijn ook werkgevers die duurzaam autorijden stimuleren met extra's voor hun werknemers.

Investeringsaftrek: Investeert u als ondernemer in duurzaam autorijden? Dan zijn er aantrekkelijke subsidies in investeringsaftrek te realiseren zoals bijvoorbeeld de regelingen MIA ( Milieu Investerings Aftrek) en de VAMIL (Willekeurige Aftrek Milieuinvesteringen) regelingen.

De verwachting is dat de Nederlandse overheid de komende jaren nog meer gaat inzetten op de snelle inbreng van duurzaam autorijden op onze wegen en bovengenoemde voordelen groter worden of uitgebreid gaan worden.

Is benzine of diesel helemaal niet meer duurzaam?

De huidige benzine- en diesel motoren worden steeds meer aan mileu-eisen en regels gehouden, om nu te zeggen dat een benzine- of diesel auto helemaal niet duurzaam is klopt dus niet. Het is alleen veel minder duurzaam dan een elektrische of waterstof auto.

De huidige nieuwe benzine- en diesel motoren zijn vele malen schoner dan de oudere motoren, door bijvoorbeeld de toepassing van AD BLUE en andere inspuitsystemen bij een diesel is de schadelijke uitstoot al met 40% gereduceerd. Bij benzinemotoren zien we de laatste jaren het fenomeen ''downsizen'', waarbij hetzelfde vermogen uit een kleinere motor gehaald wordt. Door motoren met een kleine inhoud te gebruiken, is het brandstofverbruik indirect een stuk lager.

Wilt u een nieuwe of andere auto kopen met een brandstofmotor en wilt u toch graag meedoen aan een verduurzaming van het wagenpark in Nederland? Kijk dan naar een A klasse of B klasse energielabel, deze auto's hebben de zuinigste en minst CO2 uitstotende brandstofmotoren die er zijn.

Energielabel auto

Ook met uw huidige brandstofauto kunt u een besparing voor uzelf en het milieu realiseren, denk hierbij aan uw auto stationair in zijn ''vrij'' uit laten rollen voor stoplichten of files. Minder lang in toeren doortrekken of voor een garage kiezen die net als ons aangesloten is bij de stichting erkend duurzaam repareren. Dit label zorgt ervoor dat de garage hun afval op verantwoorde manier verwerkt en alleen gebruikmaakt van milieuvriendelijke stoffen, spuitbussen etc. De energie die gebruikt wordt om het bedrijf in werking te laten, kan ook op groene wijze opgewekt worden, zoals wij bijvoorbeeld onze energie alleen inkopen die op een groene manier opgewekt is zoals door wind of zon.

Wilt u meer weten over autorijden op een duurzamere manier, bent u voornemens een duurzamere auto aan te schaffen of heeft u een elektrische auto of auto op waterstof die u voor onderhoud wilt brengen? Neem gerust contact met ons op!

Stel ons uw vraag!